Parlamentul European a adoptat marți directiva privind așa-numitul „drept la reparare” pentru consumatori, cu 584 de voturi „pentru”, trei „împotrivă” și 14 abțineri. Normele clarifică obligațiile producătorilor de a repara bunurile și încurajează consumatorii să prelungească ciclul de viață al produselor prin repararea acestora.
Astfel, producătorul va fi obligat să repare produsul la un preț rezonabil și într-un termen rezonabil după expirarea perioadei de garanție legală. Consumatorii vor avea acces la piese de schimb, instrumente și informații despre modul în care pot repara produsele.
De asemenea, conform așa-zisului „drept de reparare”, consumatorii vor fi încurajați să opteze pentru reparare prin intermediul stimulentelor, cum ar fi voucherele și fondurile pentru reparații.
De asemenea, platformele online vor ajuta consumatorii să găsească ateliere locale de reparații și magazine care comercializează produse recondiționate. După ce directiva va fi oficial aprobată de Consiliul Uniunii Europene și publicată în Jurnalul Oficial al UE, statele membre vor avea 24 de luni pentru a o transpune în legislația națională.
Decizie de ultimă oră pentru cei care au telefoane mobile. Noile norme prevăd că producătorii au obligația să furnizeze servicii de reparații în timp util și la costuri accesibile și să informeze consumatorii despre dreptul lor la reparare. Bunurile reparate în perioada de garanție vor beneficia de o prelungire de un an a garanției legale. Aceste măsuri vor încuraja consumatorii să aleagă să repare produsul în loc să-l înlocuiască, conform comunicatului de presă al Parlamentului European.
După expirarea perioadei de garanție, producătorii vor avea în continuare obligația să repare produsele comune de uz casnic, care pot fi reparate din punct de vedere tehnic conform legislației Uniunii Europene. Printre acestea se numără mașinile de spălat, aspiratoarele și chiar telefoane mobile. Lista categoriilor de produse poate fi extinsă în timp. Totodată, consumatorii pot să împrumute un dispozitiv pe durata reparației sau să opteze pentru unul recondiționat ca alternativă, în cazul în care produsul lor nu mai poate fi reparat.
Consumatorii vor avea acces la un formular european de informații privind repararea, care îi va ajuta să evalueze și să compare serviciile de reparație. Acest formular va include detalii despre prețul și durata reparației în funcție de defectul constatat.
În plus, pentru a ușura procesul de reparare, va fi creată o platformă europeană online, cu secțiuni dedicate fiecărei țări. Prin intermediul acestei platforme, consumatorii vor putea găsi cu ușurință ateliere locale de reparații, vânzători de bunuri recondiționate, cumpărători de bunuri defecte sau inițiative de reparare din comunitate, cum ar fi așa-numitele „cafenele de reparații”.
Noile norme urmăresc consolidarea pieței reparațiilor în Uniunea Europeană și reducerea costului reparațiilor suportat de consumatori. Producătorii vor fi obligați să ofere piese de schimb și ustensile la un preț rezonabil și le va fi interzis să utilizeze clauze contractuale sau tehnici care împiedică repararea.
Mai precis, producătorii nu vor putea să limiteze accesul reparatorilor independenți la componente second-hand sau la tehnici de imprimare 3D, și nici să refuze să repare un produs doar din motive economice sau pentru că a fost reparat anterior de altcineva.