EDITORIAL // Despre inexistența reformei justiției concepută de Guvernul Sandu

Subiectul care a stârnit cele mai mari discuții din partea experților și politicienilor, dar și cele mai mari controverse din partea societății civile din ultima perioadă este Justiția....

Subiectul care a stârnit cele mai mari discuții din partea experților și politicienilor, dar și cele mai mari controverse din partea societății civile din ultima perioadă este Justiția.

Nu este un subiect nou, dar cu venirea Blocului ACUM la guvernare a fost tema numărul unu pentru politicieni și mass-media.

Toți politicienii, experții, partenerii internaționali vorbeau despre necesitatea reformării justiției, schimbare necesară pentru dezvoltarea unui stat democratic. Mai pragmatică era doar presa din Republica Moldova, care se explică prin faptul că mass-media are o memorie mai bună decât politicienii și țin minte foarte bine primele încercări a reformele forțelor democratice după căderea Partidului Comuniștilor.

Prima lovitură asupra justiției a fost scandalul de imagine a fostului ministru al Justiției, Olesea Stamate, legat de mai multe subiecte ce au invadat presa: automobilul de lux al ministrului, închiderea dosarului penal a soțului. În aceeași perioadă apare și altă informație legată de familia Olesiei Stamate, precum că tatăl ei fusese avocatul șoferiței care a comis accidentul ucigaș de pe str. Alba Iulia și ar fi fost unul dintre cei care au apărat în instanță tinerii care au arborat pe clădirea Parlamentului tricolorul Românesc, în ziua de 7 aprilie 2009. Toate aceste informații au produs iritare și discuții aprinse.

A doua lovitură asupra imaginii justiției a fost critica dură din partea Comisiei de la Veneția și a OSCE cu privire la reforma justiției concepută de ministrul din partea blocului ACUM. Ignorând avizul Comisiei de la Veneția, în care a fost exprimată îngrijorarea în legătură cu încercările de demitere a Consiliului Magistraților, Olesea Stamate nu doar blochează justiția din R. Moldova prin crearea sistemelor paralele la CSM, dar o mai și impune pe Maia Sandu să se implice în actul judecătoresc, ceea ce contrazice principiului fundamental al separării puterii în stat și, după părerea mai multor experți în drept, este o încălcare a legii. Din acest moment, din cauza greșelilor comise începe să sufere nu doar imaginea reformei justiției, ci și a Guvernului Blocului ACUM. Pas cu pas, de la un concurs la altul, încrederea și așteptările de la Guvernul Sandu devenind nule. Dezamăgirea societății în posibilitatea reformei justiției, lipsa conceptului reformei și strategiei clare au fost factorii care au influențat la rezultatele alegerilor locale generale.

A treia lovitură de imagine în adresa Maiei Sandu și domeniului justiției a fost comedia făcută în ultima zi de guvernare a Blocului ACUM privind concursul la funcția de Procuror General. După ce fostul ministrul al Justiției vine cu o listă din patru candidați și declară că concursul a fost transparent, democratic și profesionist, afirmație susținută și de susținătorii Blocului ACUM, singurul politician care ridică semne de întrebare este Maia Sandu ceea ce face ca ministrul imediat să-și schimbe părerea despre propriul concurs.

După mai multe greșeli comise, Blocul ACUM a preferat să se retragă în opoziție și pare că au predat reforma justiției noului ministru al Justiției, Fadei Nagacevschi. Împreună cu moștenirea reformei justiției inexistente, noul ministru a preluat și o ultimă lovitură asupra justiției din Republica Moldova. Este vorba de scandalul provocat de fostul premier Maia Sandu, legat de demersurile suspecte făcute în ultima zi de guvernare a echipei doamnei Stamate pentru eliberarea lui Vlad Filat.

Toate acestea aruncă în aer imaginea de justițiară și reformatoare a Maiei Sandu, care în loc să o demită pe Olesea Stamate la primele gafe, a preferat să o susțină în demersurile ei pe tot parcursul mandatului fiind complice la eșecul reformei justiției, atât de criticată de instituțiile internaționale.  Astfel, Maia Sandu ajunge iar în centrul unui scandal uriaș care arată modul defectuos în care a condus Guvernul și incapacitatea ei de a aduce la conducerea ministerelor oameni competenți.

Maia Sandu și-a asumat guvernarea în condițiile grele și dificile pentru ea, ceea ce a fost un pas curajos și lăudabil. Era clar că este un Guvern temporar și minoritar, dar era foarte important cum va rămâne în istorie acest al 13-lea prim-ministru? Va rămâne în memoria oamenilor prima inițiativă a Guvernului Maiei Sandu, de a majora impozitele HoReCa și accizele la țigări? Sau ultima, eliberarea fostului coleg de partid și Guvern, domnului Vlad Filat. Sau un Guvern condus de un lider lipsit de susținerea și echipei competente?

Maia Sandu nu a avut echipă capabilă să-i întărească imaginea sa de lider. Ministerul Agriculturii, Ministerul Economiei, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Educației și nu în ultimul rând Ministerul Justiției au fost în perioada Guvernului Sandu instituții care au lovit nu o singură dată în imaginea Blocului ACUM și în imaginea liderului PAS, Maia Sandu.

Autor: Ian Lisnevschi

In this article


Join the Conversation