Peste 30.000 de angajați de la Boeing au intrat în grevă

Muncitorii Boeing au intrat în grevă după ce au respins cu o majoritate covârșitoare un acord provizoriu între reprezentanții sindicatului și producătorul de avioane care includea o creștere...

Muncitorii Boeing au intrat în grevă după ce au respins cu o majoritate covârșitoare un acord provizoriu între reprezentanții sindicatului și producătorul de avioane care includea o creștere salarială de 25%.

Peste 30 000 de angajați Boeing, care produc avioane, inclusiv modelele 737 Max și 777, în zonele Seattle și Portland au intrat în grevă vineri.

Această grevă este un nou eșec pentru companie, care se confruntă cu pierderi financiare tot mai mari, în timp ce se străduiește să își refacă reputația după o serie de probleme de siguranță, inclusiv două accidente fatale, scrie bbc.com.

Este, de asemenea, o lovitură majoră pentru noul director general al Boeing, Kelly Ortberg, care a fost numit luna trecută cu misiunea de a redresa activitatea.

Aproape 95% dintre membrii de sindicat care au votat în cadrul scrutinului au respins acordul salarial, iar 96% au sprijinit greva până la încheierea unui nou acord.

„Membrii noștri au vorbit tare și clar în această seară”, a declarat Jon Holden, președintele Districtului 751 al Asociației Internaționale a Mașiniștilor și Lucrătorilor Aerospațiali (IAM).

„Vom intra în grevă la miezul nopții”, a adăugat el.

Potrivit acestora, „mesajul a fost clar că acordul provizoriu la care am ajuns cu conducerea IAM nu a fost acceptabil pentru membri. Ne menținem angajamentul de a reseta relația noastră cu angajații noștri și cu sindicatul și suntem pregătiți să ne întoarcem la masă pentru a ajunge la un nou acord.”

La începutul acestei săptămâni, reprezentanții sindicatului i-au sfătuit pe membri să susțină acordul propus.

Pe lângă o creștere salarială de 25 % pe o perioadă de patru ani, acordul preliminar pe care lucrătorii l-au respins includea un angajament din partea Boeing de a construi următorul său avion comercial în zona Seattle, în cazul în care proiectul începea pe durata contractului.

Sindicatul a vizat inițial o serie de îmbunătățiri ale pachetelor lucrătorilor, inclusiv o creștere salarială de 40 %.

Ortberg a făcut un ultim apel către lucrători înainte de vot, avertizând că o grevă ar pune „în pericol redresarea” companiei.

Un contract dintre Boeing și sindicate a fost încheiat în 2008, după o grevă de opt săptămâni.

Această grevă a costat compania aproximativ 1,5 miliarde de dolari (1,14 miliarde de lire sterline) pe lună, potrivit agenției de rating Moody’s.

În 2014, cele două părți au convenit să prelungească acordul, care a expirat joi la miezul nopții.

„Nu este niciodată un moment bun pentru o grevă, cel puțin din perspectiva conducerii, iar situația actuală o face și mai problematică”, a declarat Greg Waldron, Asia Managing Editor la site-ul de știri aviatice FlightGlobal.

„Totuși, o mare parte va depinde de cât va dura greva. Directorii executivi ai companiilor aeriene care au 737 Max la comandă vor urmări îndeaproape această situație”, a adăugat Waldron.

În iulie, Boeing a acceptat să pledeze vinovat pentru o acuzație de fraudă și o amendă penală de aproape 244 de milioane de dolari în legătură cu prăbușirea fatală a două dintre avioanele sale 737 Max în urmă cu mai bine de cinci ani.

De asemenea, Boeing se confruntă cu alte procese și anchete după explozia în aer, în ianuarie, a unui dop de ușă la un avion nou pilotat de Alaska Airlines.

Pe lângă pierderile financiare din ce în ce mai mari, producătorul de avioane a fost nevoit să își încetinească liniile de asamblare din cauza plafonului de producție pentru 737 Max impus de Administrația Federală a Aviației din SUA.

In this article