Asociaţia profesională a presei americane News Media Alliance acuză Google că obţine miliarde de dolari fără să plătească nimic creatorilor de conţinut pentru produsele acestora, potrivit unui studiu publicat luni şi a cărui metodologie a fost contestată de Google şi de mai multe cadre universitare, relatează AFP, transmite Breaking News.
Studiul, realizat de cabinetul de consultanţă Keystone pentru Media Alliance News, menţionează în mod special că „Google se bazează tot mai mult pe evenimente curente pentru a creşte utilizarea produselor sale de către consumatori”.
Gigantul californian a lansat în special Google News în 2006 pentru a prezenta utilizatorilor principalele informaţii ale zilei, dar de asemenea pentru ”a menţine consumatorii în ecosistemul Google”, se arată în studiu.
În 2015, Google a implementat sistemul Accelerated Mobile Pages (AMP), care permite afişarea articolelor de presă mult mai rapid pe un telefon mobil. Componentă a Google, YouTube a lansat o nouă interfaţă pentru a afişa conţinuturi informative în motorul său de căutare.
În total, studiul estimează că Google a generat venituri de 4,7 miliarde de dolari în 2018 prin conţinutul postat de mass-media. Google plăteşte editorilor o parte din veniturile publicitare pe care le generează din căutările pe site-urile de ştiri, însă asociaţia consideră că suma este insuficientă.
Comisia pentru afaceri juridice a Camerei Reprezentanţilor va organiza marţi o audiere privind problema relaţiilor dintre presă şi principalele platforme internet, în special Google.
Un reprezentant al News Media Alliance urmează să fie audiat cu această ocazie, a anunţat luni organizaţia de presă.
„Aceste calcule (…) sunt inexacte, după cum au subliniat mai mulţi experţi”, a comentat luni un purtător de cuvânt al Google. „Majoritatea căutărilor pe teme de actualitate nu produc publicitate”, a explicat el.
„În fiecare lună, Google News şi Google Search (principalul motor de căutare) generează zece miliarde de clicuri spre site-urile de ştiri, ceea ce duce la abonamente şi venituri din publicitate”, a adăugat sursa citată.
„Există probabil loc pentru o discuţie serioasă despre discrepanţa dintre veniturile pe care le obţine Google datorită editorilor şi câştigurile pe care editorii le câştigă de pe urma Google”, a comentat Aron Pilhofer, profesor de jurnalism la Universitatea Temple.
„Dar a fabrica cifre în scopuri de lobby pentru a promova adoptarea unui proiect de lege subminează credibilitatea noastră”, a adăugat Aron Pilhofer.
La sfârşitul lunii martie, Parlamentul European a adoptat o reformă a drepturilor de autor. Aceasta prevede în special crearea unui „drept învecinat” al drepturilor de autor pentru editori şi agenţiile de presă. Agregatorii sau reţelele sociale ar trebui să plătească aceste grupuri media în schimbul reproducerii articolelor sau fotografiilor pe platformele lor.