Organizația Internațională pentru Migrație (OIM) a declarat că ambarcațiunea scufundată în acest week-end, a plecat din Zuwara, pe coasta de nord-vest a Libiei, cu 86 de persoane la bord, inclusiv femei și copii, în principal din Nigeria, Gambia și alte țări din Africa subsahariană, dintre care 61 s-au înecat. Aproximativ 25 de supraviețuitori au fost preluați de un remorcher și s-au întors în Libia.
„Supraviețuitorii sunt în stare bună, dar, din păcate, au fost duși într-un centru de detenție libian”, a declarat Flavio Di Giacomo, un purtător de cuvânt al OIM. El a precizat că peste 2.250 de persoane au murit în acest an în încercarea de a traversa ruta centrală a Mediteranei spre Europa. Dacă se include și numărul morților din Marea Egee în largul coastelor Greciei, numărul victimelor estimat în septembrie 2023 de OIM se ridică la 2.778. Numărul victimelor în rândul migranților din Mediterană este mult mai mare decât cel din Canalul Mânecii, care încearcă să ajungă în Marea Britanie, estimat la 64 de IOM din 2018 până în 2023
Sergio Scandura, un jurnalist care se ocupă de migrație pentru Radio Radicale, a declarat că Ocean Viking, o navă de căutare și salvare operată de organizația caritabilă europeană SOS Méditerranée, a fost aproape de zona naufragiului până cu o zi înainte ca vasul să intre în dificultate, scrie The Times.
După ce a preluat 26 de migranți de pe o altă ambarcațiune, Ocean Viking a primit ordin de la autoritățile italiene să îi debarce la Livorno, un port din nord-vestul Italiei aflat la aproximativ 820 de mile marine și patru zile de navigație de locul în care a avut loc salvarea.
SOS Méditerranée a descris această politică, care a fost introdusă în ianuarie 2023, ca fiind periculoasă. „O furtună de forța 8 este prognozată pe ruta noastră, dar cererea noastră de a ne stabili un loc de siguranță în apropiere a fost respinsă. Ni s-a permis doar să ne adăpostim în largul coastei Siciliei”, a declarat atunci organizația.
„Ne-am aflat în zonă până cu puțin timp înainte de tragedie. Dacă am fi știut de existența unei ambarcațiuni în dificultate, am fi intervenit oricum”, a declarat un purtător de cuvânt al SOS Méditerranée. „Acesta este un exemplu de cât de periculoasă este politica guvernului”.
Scandura a declarat că Frontex, agenția de control al frontierelor Uniunii Europene, a luat cunoștință de existența ambarcațiunii cu probleme în după-amiaza zilei de 14 decembrie, trimițând avioane de supraveghere să survoleze zona în trei rânduri. El a spus că avioanele de observare au identificat 60 de persoane la bord, un posibil indiciu că aproximativ 20 de persoane căzuseră deja în apă.
„Dacă îndepărtezi o navă de salvare, iată ce se întâmplă”, a declarat jurnalistul. „Dacă barca ar fi fost lăsată acolo, cu siguranță i-ar fi salvat pe acești oameni”.
O abordare dură a imigrației ilegale a fost în centrul discuțiilor dintre premierul britanic Rishi Sunak și omoloaga sa din Italia, Giorgia Meloni, sâmbătă la Roma. Premierul Sunak a comparat-o pe prim ministra Italiei cu Margaret Thatcher (prim ministră UK 1979 – 1990) în timp ce se adresa sprijinitorilor partidului ei, Frații Italiei, la un festival politic la umbra unui castel papal.
Anul acesta au ajuns în Italia 153.000 de migranți care au sosit cu ambarcațiuni prin Marea Mediterană.