Rusia și Iranul colaborează pentru a se adăposti de sancțiunile occidentale

Rusia și-a găsit un sprijin de nă­dej­de în Iran și viceversa, ambele țări fiind izolate de Occident, prima pentru că a invadat Ucraina, a doua pentru că ajută...

Rusia și-a găsit un sprijin de nă­dej­de în Iran și viceversa, ambele țări fiind izolate de Occident, prima pentru că a invadat Ucraina, a doua pentru că ajută militar Moscova, că reprimă prin vio­lențe proteste de stradă care au ca scop garan­tarea unor libertăți de bază ale omului și pentru că își dezvoltă propria armă nucleară.

Este o nouă încercare a Moscovei de a schimba echilibrul din ordinea mondială după ce Uniunea Economică Eurasiatică, răspunsul rusesc la UE, a arătat cât de limitată poate fi cooperarea Rusiei cu vecinii ei, iar alianța cu China și-a arătat și ea limitele, deși este con­siderată în continuare periculoasă pentru Occident, transmite breakingnews.md cu referire la bani.md.

După ajutorul militar furnizat de Iran Rusiei pentru războiul din Ucraina, cola­borarea dintre cele două state a căpătat avânt prin dezvoltarea unei noi rute de transport transcontinental care se întinde de pe teritoriul rusesc din estul Europei până la Oceanul Indian. Este un pa­saj lung de 3.000 de kilo­metri ferit de orice intervenție străină, după cum scrie Bloomberg.

Astfel, cele două țări s-au angajat să cheltuiască miliarde de dolari pentru grăbirea trans­portului de mărfuri pe calea fluviilor și căilor ferate care ies la Marea Caspică, vecinul amândurora. Datele de geolocație arată zeci de vapoare rusești și iraniene, inclusiv unele supuse sancțiunilor, folosind deja ruta.

Ținta finală sunt eco­nomiile mari și cu creştere rapidă din Asia. „Este vorba de stabilirea unor lanţuri de aprovizionare imune la sancțiuni“, spu­ne Maria Șagina, analist la International Institute for Strategic Studies din Londra. Coridorul va permite Rusiei să scurteze drumul pe mare până în Asia cu mii de kilometri.

La capătul nordic al traseului este Marea Azov, aflată între Crimeea și gura de vărsare a fluviului Don. Prin cuceririle militare din Ucraina, Rusia a transformat Marea Azov într-un lac rusesc. De acolo, pe mare, pe canale şi pe căi ferate, ruta trece prin centrele comerciale și industriale iraniene și apoi iese la Oceanul Indian.

În septembrie, președintele rus, Vladimir Putin, a explicat că ruta „va da companiilor ru­sești noi oportunități de a intra pe piețele din Iran, India, Orientul Mijlociu și Africa. Șagina estimează că Rusia și Iran investesc până la 25 de miliarde de dolari pe partea continentală a drumului care va ajuta aceste țări să exporte produse pe care Vestul le interzice.

Prima bănuială este că pe acolo vor fi exportate arme. Apoi, vasele care navighează pe Don și Volga transportă de obicei materii prime agricole și energetice – Iran este al treilea importator ca mărime de grâu rusesc. Cele două țări au anunțat în ultimul timp mai multe acorduri de afaceri pentru comerțul cu turbine de gaze, chimicale, medicamente și componente auto și pentru producția în comun de mașini.

La discuțiile bilaterale privind ultimul aspect au participat cei doi constructori auto iranieni Iran Khodro și Saipa.

In this article