Noua identitate a Chișinăului. Cum poate fi dezvoltat turismul

Prin ce este cunoscut Chișinăul peste hotarele Moldovei? Cu ce este asociat orașul în rândul locuitorilor săi? Sunt întrebări la care au încercat să găsească răspunsuri autorii proiectului...

Prin ce este cunoscut Chișinăul peste hotarele Moldovei? Cu ce este asociat orașul în rândul locuitorilor săi? Sunt întrebări la care au încercat să găsească răspunsuri autorii proiectului Strategiei de dezvoltare socio-economică și spațială durabilă a municipiului, în cadrul unui sondaj efectuat printre chișinăuieni și oaspeții capitalei. Unul dintre capitolele Strategiei se referă la dezvoltarea identității municipiului, în baza valorilor sale istorice și culturale, și are drept scop final îmbunătățirea calității vieții, astfel încât capitala să devină confortabilă pentru localnici și atractivă pentru turiștii din alte țări. În faza de pregătire a proiectului, a fost realizat un chestionar printre locuitorii Chișinăului și oaspeții străini. Aceștia au trebuit să aleagă care sunt componentele ce definesc orașul și ar trebui să fie păstrate sau restabilite în următorii ani. Cei mai mulți dintre localnici și turiști au menționat:
  • Potențialul natural (grădina publică „Ștefan cel Mare și Sfânt”, parcul Catedralei, parcul „Valea Morilor”, parcul „Valea Trandafirilor”)
  • Arhitectura (Primăria, Porțile orașului, Circul, „Romanița”)
  • Piața Centrală
  • Chișinău – oraș IT
  • Bucătăria națională și vinul
  • Festivalurile naționale ale vinului, artizanatului și culturii populare
Autorii Strategiei au discutat și cu mai mulți experți economici, care au enumerat sferele care ar trebui dezvoltate. Aceștia s-au referit la:
  • Servicii de dezvoltare a produselor IT și comunicații
  • Vinificația, turismul vinicol, gastronomic și rural
  • Turismul medical (stomatologic, de reabilitare, etc)
  • Fabricarea produselor textile
  • Fabricarea produselor alimentare
  • Servicii de construcții (antreprenoriat și subantreprenoriat)
  • Arta modernă: arhitectura, pictura, cinematografia
  • Studiile superioare
  • Industriile creative (fotografie, e-commerce, design graphic, animație, digital marketing, Centre de Producții Media, etc.)
Majoritatea experților au declarat că trebuie acordată  mai multă atenție învățământului superior din Chișinău, întrucât existența unor universități puternice, atât din punct de vedere al programelor de învățământ, cât și al activității de cercetare, este un factor de atracție important pentru tineri. Autorii proiectului afirmă că, în secolul XXI, marile orașe ale lumii concurează pentru oameni, aceasta fiind și una dintre provocările Chișinăului. Pentru a-i motiva pe cei mai buni specialiști și tinerele talente să rămână aici, Capitala trebuie să-și dezvolte identitatea în baza valorii sale istorice, unicității și potențialului său, care va genera o percepție pozitivă  atât în rândul cetățenilor, cât și în rândul potențialilor investitori și turiști. În context, autorii Strategiei propun trei scenarii de dezvoltare a Chișinăului și a identității sale. 1) Consolidarea bazelor actuale ale identității și crearea condițiilor pentru conservarea lor. Sincronizarea cu pași ulteriori a aspectului Chișinăului cu tendințele mondiale în domeniul culturii, științei și tehnologiilor, astfel încât orașul să aibă avantaje competitive la nivelul percepției spațiului. La nivelul conștiinței locuitorilor, patrimoniului arhitectural și a documentelor istorice, se păstrează informații și idei dispersate despre oraș, istoria și rolul lui semantic. De asemenea, în sursele accesibile există puține informații despre mitologia Chișinăului: istorii despre origine, legende orășenești etc. 2) Crearea unei istorii urbane unice și coerente. Acest scenariu va răspunde la întrebările cheie ale locuitorilor, determinarea imaginilor locale, a simbolurilor și extinderea folclorului local. Sentimentul de apartenență la o locație este unul dintre cele definitorii pentru o persoană modernă, deoarece contribuie la stabilitatea și experiența pozitivă a situațiilor care anterior putea deveni un motor al emigrării. Astfel, o istorie coerentă contribuie la identificarea toponimelor locale care sporesc sentimentul de apartenență la loc, îmbunătățesc imaginea municipalității, sporesc atractivitatea acesteia și diminuează migrația populației. 3) Analiza tendințelor existente, a pachetelor tehnologice și a rețelelor de producere în economia mondială, poziționând Chișinăul în ele. Acest scenariu implică o etapă calitativ nouă de identificare locală separată de cele anterioare, disponibilă pentru experimente. Economia celor mai mari orașe din lume a fost reconstruită în ultimele decenii, în conformitate cu progresul științific și tehnologic. Odată cu dezvoltarea acestui scenariu, Chișinăul va fi capabil să activeze toți factorii de producție și să se alinieze la economiile moderne caracteristice orașelor globale. Strategia de dezvoltare socio-economică și spațială durabilă a municipiului prevede proiectele de modernizare a capitalei și a suburbiilor, care ar putea fi implementate până în 2030. Proiectul a fost elaborat de un grup de experți străini. Înainte ca să fie aprobat, acesta urmează a fi consultat public și cu societatea civilă, după introducerea modificărilor survenite în prima rundă de discuții.
In this article