Economist, despre scrierea unui program de guvernare atunci când nu planifici să guvernezi

Scrierea unui program de guvernare atunci când nu planifici să guvernezi în pofida absurdității exercițiului poate avea și anumite avantaje, de exemplu reliefarea poziției formațiunii pe diferite aspecte...

Scrierea unui program de guvernare atunci când nu planifici să guvernezi în pofida absurdității exercițiului poate avea și anumite avantaje, de exemplu reliefarea poziției formațiunii pe diferite aspecte principiale. Numai că pentru a face acest lucru, este necesar de a merge mai departe, în detalii, punerea în dezbatere publică și parlamentară a principalelor opțiuni de dezvoltare pe care le are Moldova și a instrumentelor de implementare a acestor opțiuni.

Spre deosebire de programele de guvernare anterioare, prima ce se atestă în textul programului Moldova Bună este caracterul declarativ și emoțional față de tehnic și echilibrat, după cum ar trebui să fie un program guvernamental.

Pe partea blocului economic, toate acțiunile propuse, sunt de peste 10 ani în agendele guvernamentale și multe din acțiuni de susținere a IMM-urilor, TVA la import de servicii, Zone Economice Libere, economia digitală și chiar conectarea la sistemele internaționale de plăți precum PayPal, precum și restul acțiunilor sunt de ani de zile fie implementate sau în proces curent de implementare.

Salutabilă este diminuarea TVA pentru HoReCa până la 5%, numai că de ce iarăși dintr-o extremă în alta când în 2019, guvernul Sandu a majorat TVA de la 10% la 20%, și guvernul Chicu a readus TVA în 2021 la 12%, acum este clar că reabilitarea sectorului nu ține doar de instrumentul fiscal ci de reluarea activității operaționale a acestor entități.

S-a redeschis și subiectul taxei 0 pentru impozitul pe venit reinvestit. După atâți ani, când s-a demonstrat că stimulentul nu este funcțional. Într-un sistem fiscal de impozitare indirectă, la fel ca și a multiplelor bariere în activitatea antreprenorială acest instrument aduce doar pierderi.

Pensia minimă de 2000 lei, majorarea fondului de subvenționare în agricultură la 1,5 miliarde (nimic despre revizuirea esențială de alocare a acestor fonduri) și alte majorări sociale au sens doar dacă există surse de acoperire și sunt propuse într-un sistem bugetar fezabil și echilibrat. La fel și restul dezideratelor, care cu lipse de viziuni și abordări sistemice își servește, totuși rolul de document necesar în dosar, alături de certificatul medical pentru aplicarea la funcția de prim-ministru la interviul de angajare în Parlament.

Autor: Roman Chircă, expert economic

In this article