Cazurile de bullying în școli, în creștere: Ce măsuri propun experții

Directoarea Liceului teoretic „Iulia Hasdeu” din Capitală, Emilia Slaveanschi, susține că fenomenul bullyingului este unul răspândit în școli și că în instituția pe care o conduce sunt organizate,...

Directoarea Liceului teoretic „Iulia Hasdeu” din Capitală, Emilia Slaveanschi, susține că fenomenul bullyingului este unul răspândit în școli și că în instituția pe care o conduce sunt organizate, periodic, ședințe pentru a vorbi cu elevii, dar și cu părinții despre aceste cazuri. Totuși, ea afirmă că, de obicei, agresiunea copiilor în are rădăcinile în mediul familial, transmite Breaking News cu referire la moldova1.md.

„Școala astăzi este un mediu propice pentru descărcare și frustrări, pentru că aici copii își pot manifesta lupta pentru putere. Din păcate, bullyingul este un fenomen care vine de multe ori din familie și problemele apărute la școală sunt de multe, multe ori oglinda dezechilibrului din multe familie”, a spus Emilia Slaveanschi, în cadrul emisiunii „Spațiul public” de la Radio Moldova.

Potrivit reprezentantei Ministerului Educației și Cercetării, Inga Grosu, în primul semestru al acestui an de învățământ, numărul cazurilor de violență asupra copiilor a fost de 587, mai mare cu aproximativ 100 față de perioada similară a anului precedent.

Totuși, această creștere se datorează noilor prevederi privind prevenirea bullyingului, care facilitează raportarea sau sesizarea acestor cazuri de agresiune responsabililor din școli. Ea a mai menționat că în instituțiile de învățământ sunt 430 de psihologi, la nivel național sunt centre de asistență psiho-pedagogică unde sunt specialiști care pot ajuta copiii supuși bullyingului.

„Este foarte important să dezvoltăm acele competențe ale cadrelor didactice, fiindcă ei pot observa și identifica o situație de risc sau poate raporta acel caz. Este foarte important ca un cadru didactic să poată și să aibă capacitatea de a observa acele semne”, a declarat Inga Grosu.

Directoare executivă a Centrului de Informare și Documentare privind Drepturile Copilului, Arina Zîcu, consideră ca ar trebui dezvoltate anumite mecanisme la nivel de instituții de învățământ prin care elevii să fie încurajați să raporteze cazurile de violență.

„La școală ar trebui să existe boxe de raportare, de exemplu, copilul știe că poate să lase un bilețel și o să fie o ajutat, sau există în fiecare instituție să existe coordonatorul specializat pe violență, neglijare, exploatare și trafic. Această persoană să fie responsabilă de desesizarea, prevenirea, intervenția și de monitorizarea situațiilor de violență asupra copilului”, a reiterat Arina Zîcu.

Psihologul Zinaida Gribincea consideră că doar o conlucrare sistemică între profesori, elevi, psihologi și părinți ar putea reduce fenomenul de bullying în școli. De asemenea, experta atrage atenția că atât elevul agresat, cât și cel care l-a atacat este afectat la nivel psihico-emoțional de această situație.

Totodată, potrivit psihologului copiii sunt hărțuiți atât pentru aspectul fizic, etnia pe care o au, situația materială, dar și pentru că învață bine.

„Este foarte ușor de observat efectele. De exemplu, copilul prezintă simptome precum insomnia, doarme prea mult, scade reușita școlară și astfel copilul devine introvertit”, a spus psihologul.

Noțiunea de bullying a fost introdusă în legislația națională în anul 2022, fiind aplicate norme pentru prevenirea și combaterea acestui fenomen. Potrivit Ministerului Educației și Cercetării, în anul 2024, au fost înregistrate 1.200 de cazuri de bullying, ceea ce reprezintă 15 % din numărul total de cazuri suspecte de abuz raportate în școli.

Pentru știri de ultimă oră, urmărește-ne pe canalul nostru de TELEGRAM!

In this article