Un tribunal din Milano a plasat marca Christian Dior a LVMH sub administrare judiciară timp de un an, după ce o anchetă a descoperit că doi dintre subcontractanții săi chinezi cu sediul în afara orașului Milano și-au exploatat lucrătorii. Aceasta a urmat unei hotărâri similare pronunțate în aprilie împotriva Giorgio Armani pentru „eșecul culpabil” de a-și supraveghea furnizorii, potrivit Reuters.
Deși Dior nu a fost considerată vinovată din punct de vedere penal, instanța a constatat că Dior a fost neglijentă prin faptul că nu a luat „măsuri adecvate pentru a verifica condițiile reale de muncă sau capacitățile tehnice ale companiilor contractante”.
Ancheta instanței a susținut, de asemenea, că astfel de practici de producție lipsite de etică sunt sistemice în întreaga Italie, unde mii de mici producători cu capital străin furnizează mărcilor de lux bunuri care pot pretinde prețioasa etichetă „Made in Italy”, dar sunt produse la prețuri „Made in China”, arată Reuters.
„Nu este vorba de ceva sporadic care privește loturi de produse unice, ci de o metodă de producție generalizată și consolidată”, se arată în dosar, în timp ce mărcile de modă de lux caută să genereze profituri mai mari.
Reuters a raportat, de asemenea, că lanțurile de aprovizionare ale altor câteva zeci de branduri de modă sunt în curs de investigare, deoarece legislația italiană impune companiilor care externalizează producția să efectueze o supraveghere adecvată a furnizorilor lor.
„Investigațiile recente în lanțurile de aprovizionare ale modei de lux atât ale Armani, cât și ale brandului de modă LVMH Dior evidențiază nevoia urgentă ca liderii industriei să abordeze o schimbare semnificativă. Nu mai poate fi acceptabilă existența unor modele de afaceri în domeniul modei de lux bazate pe încălcări ale drepturilor omului”, a declarat Scott Newton, managing partner al Thinking Dimensions Global Consulting, cu sediul în Asolo, Veneto, Italia.
Newton spune că această hotărâre pune sub semnul întrebării politicile de mediu, sociale și de guvernanță (ESP) ale mărcilor de lux, atât de mult promovate. În timp ce afirmațiile conform cărora companiile se joacă cu problemele de sustenabilitate sunt destul de frecvente – numite „green-washing” – problemele de mediu reprezintă o amenințare existențială cu impact potențial peste ani. Cu toate acestea, încălcările drepturilor omului sunt mult prea reale, afectând oamenii aici și acum.