
Poliția Națională anunță că a detectat un nou tip de fraudă care lasă cetățenii fără bani pe carduri. Mai exact, victimele sunt contactate telefonic de către persoane necunoscute care se prezintă drept angajați ai companiilor de telecomunicații și le păcălesc să instaleze anumite aplicații pe telefon. Până în prezent, cel puțin 20 de persoane au căzut în plasa escrocilor.
Iurie Roșca, șeful Centrului pentru Combaterea Crimelor Cibernetice de la Inspectoratul Național de Investigații, a explicat, la emisiunea „Dimineața cu Radio Moldova”, că escrocii pretind că este nevoie de actualizarea aplicației operatorului de telefonie mobilă, însă, în realitate, aceștia instalează în telefonul victimei o aplicație ce le oferă posibilitatea să preia controlul total asupra acestuia.
Mai exact, aplicația blochează telefonul persoanei și aceasta nu poate urmări acțiunile întreprinse de escroci pe dispozitiv, timp în care sunt efectuate transferuri de bani către alte carduri, prin intermediul aplicațiilor mobile de banking.
Acțiunea durează de la câteva secunde până la câteva minute, iar banii pot fi extrași de la un bancomat imediat ce aceștia ajung pe card.
Victimele acestei fraude sunt, de cele mai multe ori, persoane cu vârsta de peste 35 de ani.
Iurie Roșca a recomandat persoanelor care sunt sunate cu un astfel de pretext să le comunice direct escrocilor că nu vor să instaleze nicio aplicație pe telefon, să închidă apelul și să blocheze numărul.
„În cazul în care cineva se prezintă ca angajat al băncii, contactați acea bancă sau chiar mergeți la oficiul băncii pentru a verifica identitatea apelantului sau presupusa ofertă care v-a fost făcută. Dacă sunteți sunat de către un presupus angajat al operatorului de telefonie mobilă, contactați compania la numărul oficial de telefon, pe care îl puteți găsi pe website, pentru a preciza necesitatea instalării soft-ului, actualizării”, sunt sfaturile specialistului pentru cetățeni.
În cazul în care oamenii au căzut, totuși, în plasă și le-au fost extrași banii de pe card, aceștia trebuie să anunțe autoritățile cât mai urgent.
„Primul lucru pe care trebuie să-l faceți este să mergeți la bancă, să explicați acolo ce s-a întâmplat, să solicitați eliberarea rulajului bancar, iar apoi să mergeți cu această informație la Inspectoratul de Poliție din raza teritorială unde au fost extrași acești bani la bancomat”, a precizat Iurie Roșca la Radio Moldova.
În cazul acestei fraude, escrocii sunt locali, nu lucrează la nivel internațional, a adăugat șeful Centrului pentru Combaterea Crimelor Cibernetice.
El a îndemnat persoanele să fie extrem de vigilente în raport cu multitudinea de oferte, de anunțuri sponsorizate, precum și la apelurile de la persoane necunoscute.
Poliția reiterează faptul că niciun operator de telefonie mobilă, bancă sau instituție oficială a statului nu solicită reinstalarea aplicațiilor prin apel telefonic și nu transmite linkuri neautentificate pentru actualizări.
Pentru știri de ultimă oră, urmărește-ne pe canalul nostru de TELEGRAM!