Transportatorii cer o audiență cu prim-ministrul Dorin Recean pentru a discuta despre dificultățile din domeniu și pentru a găsi soluții. Într-o scrisoare deschisă, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto (APOTA) indică problemele majore care pun în pericol funcționarea ramurii și nesoluționarea cărora ar putea duce la greve în perioada apropiată.
Astfel, APOTA solicită implicarea premierului Dorin Recean pentru a depăși câteva probleme.
Este vorba despre problema prelungirii de drept a autorizațiilor pentru serviciile regulate în trafic național; subiectul legat de dotarea unităților de transport cu aparate de casă; reglementarea tarifară; activitatea gărilor.
„Evenimentele din ultima perioadă impune Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto și membrii acestora-operatorii de transport rutier de persoane să-și exprime indignarea față de acțiunile ilegale dirijate de MIDR și ministrul Andrei Spînu ș.a. îndreptate împotriva ramurii transporturilor.
În perioada plină de evenimente politice, când societatea este concentrată pe evenimente legate de partide și forțe politice, MIDR a „reușit” să aducă mai multe subiecte sensibile din domeniul transporturilor la punctul de fierbere, astfel încât greva transportatorilor pare a fi inevitabilă”, se menționează în scrisoare.
Astfel, transportatorii solicită:
„1. Acceptarea unei audiențe cu transportatorii pentru a discuta problemele enunțate. Transportatorii rutieri de persoane până în prezent nu au solicitat și nu au avut întâlnire cu dumneavoastră, dar credem că este timpul ca problemele acumulate să fie discutate pentru a depune un efort comun în încercarea de a le găsi soluții.
2. În privința condițiilor de prelungire a autorizațiilor solicităm retragerea de către MIDR a proiectului de HG. Elaborarea de către MIDR, Consiliul Economic de pe lângă Prim ministru împreună cu asociațiile din domeniu a proiectului de act normativ care să asigure compatibilitatea deplină cu Regulamentul UE 1370/2007, în special implementarea unicii condiții de prelungire a autorizației legată de recuperarea investițiilor și asigurarea aceluiași tratament ca și în legislațiile țărilor UE. Dispunerea eliberării noilor autorizații pentru un termen de 8 ani la rutele la care au expirat autorizațiile, iar ANTA nu le-a prelungit în condițiile legii.
3. Dispunerea creării unui grup de lucru din cadrul MF și MJ și Consiliul Economic, în care să fie atrase și asociațiile din domeniu care de urgență să elaboreze modificarea CTR, CF, CC pentru a asigura elaborarea reglementărilor legate de fiscalizare care să asigure:
– Obligativitatea dotării cu echipamente de casă și control a unităților de transport în trafic internațional-în termen de 6 luni, în trafic interraional în termen de un an, în trafic local-în termen de 2 ani, în trafic raional-în termen de 3 ani (de ex. în România procesul a durat 11 ani)
– Conexiunea aparatelor de casă doar cu sistemul SIA a SFS
– Asigurarea că reglementările legale, care vor determina condițiile tehnice față de aparatele de casă sunt identice ca pentru alte activități, iar operatorii de transport au posibilitatea de a achiziționa aparatele a cel puțin doi producători
– Asigurarea unor reglementări de utilizare similar celor din legislația României (referitoare la utilizarea aparatelor de casă de către operatorii de transport)
– Elaborarea proiectului de modificare a Codului Contravențional și Codului Fiscal menite să ridice disciplina financiară a operatorilor de transport, privind individualizarea sancțiunilor pentru fiecare persoană implicată și stabilirea competenței SFS în
– Modificarea normelor referitoare la Borderoul de evidență a biletelor și Listele de îmbarcare (diagramele de vânzare a biletelor), în coroborare cu normele referitoare la conținutul bonului fiscal
4. Dispunerea elaborării/definitivării Metodologiei de calculare a tarifelor pentru serviciile de transport regulat și a Metodologiei de
calculare a tarifelor pentru serviciile de autogară, care să reprezinte formule și calcule obiective.
5. Dispunerea începerii activității de autogară de către întreprinderea subordonată APP în condițiile în care a activat ÎS „GSA””, se menționează în scrisoare.