Aproape 30% din total automobilelor din R. Moldova sunt considerate „fantome”, adică vehicule care nu plătesc taxe, nu au revizia tehnică, nu circulă deloc sau nu mai există fizic. Expertul economic Veaceslav Ioniță susține că, în ultimii 14 ani, numărul „automobilelor-fantomă” a crescut de la 80.000, în 2010, până la 256.000, în 2024.
„Astăzi, în Republica Moldova, 256.000 de automobile, adică aproape 30% din total, sunt considerate „fantome”. Ce înseamnă asta? Sunt mașini care: nu au Asigurare Obligatorie; nu plătesc taxe; nu au revizia tehnică”, explică Ioniță în analiza „Minut Economic”.
Automobilele-fantomă includ:
- Mașini ale celor mai săraci locuitori, folosite rar, poate doar pentru a merge la magazin în sat;
- Vehicule aflate într-o stare deplorabilă, parcate definitiv prin garaje sau curți;
- Mașini care deja nu mai există fizic, fiind dezmembrate, dar rămase formal înregistrate.
„Fenomenul a început în 2000, odată cu creșterea importurilor de automobile secondhand. Pe măsură ce moldovenii au devenit mai înstăriți, au început să aducă mai multe mașini. Din păcate, multe dintre ele fie și-au trăit „viața” în Moldova, fie au fost abandonate”, spune Veaceslav Ioniță.
Expertul susține, făcând referire la date din Registrul de stat al transporturilor, că în 2010, în R. Moldova, aveam doar 80.000 de automobile-fantomă. În 2024, numărul lor a crescut de trei ori, ajungând la 256.000.
Potrivit lui Veaceslav Ioniță, în prezent nu există soluții clare cu privire la soarta automobilelor-fantomă. Între timp, în țară continuă să fie importate masiv alte automobile secondhand, care devin și ele fantome.
„Automobilele-fantomă nu contribuie la buget prin taxe, ocupă spațiu pe drumuri și în curți, și reprezintă un pericol dacă mai circulă, fără revizie tehnică. Între timp, continuăm să importăm masiv automobile secondhand, iar anual mii dintre ele devin fantome”, explică expertul.
Veaceslav Ioniță spune că în țară avem mai multe mașini decât oricând, dar și mai multe care nu circulă deloc. În acest context, expertul crede că ar fi necesare discuții serioase ca să fie redus acest fenomen – fie prin încurajarea reciclării, fie prin taxe pentru vehicule inactive.